HART 511 Rönesans Sanatı |
3 SU Kredi |
Dersin amacı Masaccio, Pierro della Francesca, Bellini Fra
Angelico, Boticelli, Michelangelo, da Vinci, Raphael
gibi dönemin belli başlı sanatçıları ve onların yapıtlarının
analiz edilerek erken ve yüksek Rönesans görsel anlayışını
tanımaktır. Bununla birlikte, dönemin sosyal ve
politik boyutları da ele alınarak incelenecek görsellik
anlayışı, Rönesans'ı belirli bir zaman ve yer bağlamından
öte kültür olarak incelemeyi de amaçlar.
Bu dersin, uygun biçimde yeniden düzenlenmiş yükümlülüklerle
birlikte, lisans düzeyinde alınabilmesi konusunda, bkz HART
311.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Güz 2021-2022 |
Rönesans Sanatı |
3 |
Güz 2020-2021 |
Rönesans Sanatı |
3 |
Bahar 2019-2020 |
Rönesans Sanatı |
3 |
Bahar 2017-2018 |
Rönesans Sanatı |
3 |
Güz 2016-2017 |
Rönesans Sanatı |
3 |
Bahar 2014-2015 |
Rönesans Sanatı |
3 |
Bahar 2003-2004 |
Rönesans Görselliği |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 513 Türkiye'de Görsel Sanatlar |
3 SU Kredi |
"Türkiye'de Görsel Sanatlar", 19. yüzyıldan günümüze uzanan
süreçte Türkiye'de sanatın tarihine odaklanan bir derstir.
Amacı, gelenek, modernlik, postmodernlik, çağdaşlık gibi
kavramların etrafında ve kronolojik bir süreçte, Türkiye'de
20. yüzyılda yaşanan kültürel ve sanatsal gelişmelerin
izini sürmektir. Derste sanatçı kimliği, sanatsal yönelimler
ve sanat yapıtlarına odaklanılarak Türkiye'de sanat
dünyasının ve görsel kültürün değişimi ele alınır.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Bahar 2023-2024 |
Türkiye'de Görsel Sanatlar |
3 |
Bahar 2022-2023 |
Türkiye'de Görsel Sanatlar |
3 |
Bahar 2021-2022 |
Türkiye'de Görsel Sanatlar |
3 |
Bahar 2020-2021 |
Türkiye'de Görsel Sanatlar |
3 |
Bahar 2019-2020 |
Türkiye'de Görsel Sanatlar |
3 |
Bahar 2018-2019 |
Türkiye'de Görsel Sanatlar |
3 |
Bahar 2017-2018 |
Türkiye'de Görsel Sanatlar |
3 |
Güz 2005-2006 |
Türkiye'de Görsel Sanatlar: Paşalardan Güncele |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 514 1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 SU Kredi |
1960 sonrası Türkiye'si sosyal, kültürel ve siyasi
katmanlarda büyük bir değişime açık olmuştur. Bu devir
populer kültürün doğuşuna oldukça otonom sayılabilecek
sivil toplumun çıkışına tanıklık etmiştir. Bu dönemde
üretilen sanat çok çeşitli ve doğurgandır. Bu ders sosyal
ve kültürel değişimlere ağırlık vererek Türkiye'nin 1960-
2000 dönemini işler.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Güz 2016-2017 |
1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 |
Güz 2015-2016 |
1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 |
Güz 2014-2015 |
1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 |
Güz 2013-2014 |
1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 |
Güz 2010-2011 |
1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 |
Bahar 2009-2010 |
1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 |
Güz 2008-2009 |
1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 |
Güz 2007-2008 |
1960 Sonrası Türk Sanatı |
3 |
Güz 2006-2007 |
1960 Sonrası Türk Sanatı (VA513) |
3 |
Güz 2004-2005 |
1960 Sonrası Türk Sanatı (VA513) |
3 |
Güz 2003-2004 |
1960 Sonrası Türk Sanatı (VA513) |
3 |
Güz 2002-2003 |
1960 Sonrası Türk Sanatı (VA513) |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 520 Kadın Sanatçılar |
3 SU Kredi |
Bu ders, 19. ve 20. yüzyıllarda görsel sanatlar
alanındaki kadınların eserlerine bir giriştir. Ele alınan
sanat akımları realizm, sembolizm, empresyonizm,
Dada, sürrealizm, soyut ekspresyonizm, Pop art ve
1960'lardan itibaren Feminist sanatıdır. Ders,
yaşadıkları dönemde ün yapmış kadınlardan bir
seçmeye odaklanır. Bu ders, kadın sanatçıların
eserlerinden yola çıkarak, öğrencilerin modern ve
postmodern sanatın görsel ve kültürel yönlerini
anlamalarını sağlamayı ve feminist sanat hareketinin
başlangıcı ve öncesinde kadın sanatçıların içinde
bulundukları koşullara bir bakış sunmayı
amaçlamaktadır.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Bahar 2023-2024 |
Kadın Sanatçılar |
3 |
Bahar 2022-2023 |
Kadın Sanatçılar |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 521 Başkaldırı Çağı Sanatı: Erken Modernite |
3 SU Kredi |
Bu ders 19. Yüzyılın ortasında Avrupa'da
avangardın gelişinden bu
yana - ve öncesinde - sanatta modern
olarak sayılmış eserleri incelemeyi amaçlar. Moderniteye
dair düşünceler, sanatçıların amaçları
ve eserleri arasındaki değişen ilişkiler gözden
geçirilecektir. Modern sanatın doğuşunda
romantizm, realizm, empresyonizm, post-empresyonizm
gibi akımların önemi değerlendirilecektir.
Delacroix, Ingres, Turner, Constable, Courbet, Manet,
Monet, Cezanne, Gaugain, Seurat, Van Gogh
gibi bazı temel sanatçıları incelenecek, modernist
sanatın sosyal, siyasal vb. amaçları çerçevesinde
moderniteye dair kavramlar ve sanatta modernizm
ele alınacaktır.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Bahar 2013-2014 |
Başkaldırı Çağı Sanatı: Erken Modernite |
3 |
Bahar 2011-2012 |
Başkaldırı Çağı Sanatı: Erken Modernite |
3 |
Bahar 2009-2010 |
Başkaldırı Çağı Sanatı: Modernizm |
3 |
Bahar 2005-2006 |
Başkaldırı Çağı Sanatı: Modernizm |
3 |
Bahar 2004-2005 |
Başkaldırı Çağı Sanatı: Modernizm |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 524 Sanat Tarihleri |
3 SU Kredi |
Bu ders, öğrencinin farklı sanat pratik ve kuramlarının
oluşturduğu farklı sanat tarihi yaklaşımlarını incelemesine
olanak sağlayacaktır. Sanatsal olgusallık kavramı, tarih
anlayışı arasındaki ilişki ve değerlendirmeler
sorgulanacak, bunun yanı sıra sanat tarihine dönük temel
eleştirel yaklaşımlar, yeni sanat tarihi anlayışları ele
alınacaktır. Ders bu amaca dönük görsel malzemenin
yoğun kullanımını öngörmektedir.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Bahar 2000-2001 |
Sanat Tarihleri (VA512) |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 525 Müzede Sanat ve Tarih |
3 SU Kredi |
Bu dersin özel amacı İstanbul'da ki müzelerde
(SSM ya da başka bir müze) yer alacak önemli
sergilerin eğitim potansiyelini değerlendirmektir. Dersin
içeriği sergilenen eserleri temel alacak (ancak
bunlarla sınırlı kalmayacak) ve ayrıca müzeden dersin
mekanı olarak yararlanılacaktır.
Bu ders öğrencilere seçilen konudaki sanat
sanat tarihi / tarih bilgisini, hem sergilenen "gerçek
eserlere" dayanarak hem de müzenin eğitim etkinlikleriyle
ilişkilendirilecek projelerin tasarlanması ve
gerçekleştirilmesi ile vermeyi amaçlamaktadır.
Dersin konusu, verileceği her dönemde İstanbul'da
o sırada yer alan sergilere bağlı olarak değişecektir.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Güz 2008-2009 |
Müzede Sanat ve Tarih |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 531 Altın Kubbe : Bizans İmparatorluğu'nun Sanatı |
3 SU Kredi |
Bu dersin konusu, altıncı yüzyıldaki başlangıçlarından
1453'e kadar Bizans İmparatorluğu'nun sanatı ve mimarisinin
incelenmesidir. Bu öykü imparator Jüstinyen'in eski
Roma'nın görkemini Konstantinopolis'te canlandırma
girişimiyle başlar. Ne ki bu çaba pek uzun ömürlü olmadı ve
sonraki yüzyılların etnik ve siyasi çatışmaları,
doğu imparatorluğunu yokuş aşağı sürükleyerek bir
ortaçağ derebeyliği statüsüne indirgedi. Jüstinyen'in ferah
ve aydınlık kiliselerinin duvarlarını süsleyen
şenlikli 'kurtuluş' sahneleri, bu süreçte yerini, mumlarla
aydınlanan loş mekanların sofu azizlerine bıraktı. Bu
yoğun mistisizm eğilimine rağmen, Antikite ile bağlar
tamamen kopmuş değildi. Bizans mozaiklerinin, fildişi
levhalarının, resimli elyazmalarının ve ikonalarının en
katı ve en dinsel olanlarında dahi, klasik hümanizmin
derin izleri sezilir. Dolayısıyla Paleologue hanedanında
bile, son bir klasisizm cereyanının yaşanması ve birçok
bakımdan İtalyan Rönesansı'nı haber vermesi, herhalde
tesadüf sayılamaz.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Güz 2011-2012 |
Altın Kubbe : Bizans İmparatorluğu'nun Sanatı |
3 |
Güz 2004-2005 |
Altın Kubbe : Bizans İmparatorluğu'nun Sanatı |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 532 45 Sonrası Amerikan Sanatı |
3 SU Kredi |
Modern ve deneysel sanatlar içerisinde temeli yine
modernism olan birçok konu Amerika'da 60 lı
yıllardaki çıkışlara dayanır. Bu ders içersinde New
York okulu çalışmaları, Minimalizm, Pop Art gibi
Amerika'da erken dönem çıkışları ve 60 sonrası
gövde sanatı, elektronik sanat, yeni
dışavurumculuk, maletme sanatı gibi akımlar
dönemin sosyal ve politik gerçekleri doğrultusunda
ele alınacaktır.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Bahar 2022-2023 |
45 Sonrası Amerikan Sanatı |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 533 Semavî Kuleler:Avrupa Ortaçağ Sanat ve Mimarisine Giriş |
3 SU Kredi |
Charlemagne zamanından Geç Gotik döneme kadar
Batı Avrupa Ortaçağ sanat ve mimarisi. Germen gelenekleri
kök saldığı ölçüde, Roma kültürünün çöküşü.
Charlemagne'ın renovatio'sunun, bir yandan daha
düzenli bir toplum kurarken, aynı zamanda yeni
bir iman çağının kapısını aralaması. Karolenj ve
Romanesk Avrupa'sında hızla çoğalan kilise ve
manastırların, yeni ilim ve sanat merkezleri haline
gelmesi. Daha sonra ise, ekonominin ağırlık
merkezinin kırsal alanlardan yükselen kentlere
kayması; madde âlemine eskisinden çok daha duyarlı
bir kültürel ortamın uçvermesi. Gotik görselliğin
realizmi ile Romanesk sanatın son derece stilize,
neredeyse soyut biçimleri arasındaki; keza, ortaçağ
kentlerinin silueti üzerinde yükselen yeni katedrallerin
parlak, aydınlık iç mekânları ile, bir önceki dönemin
massif ve karanlık kütleleri arasındaki tezat. Gotik
mimarînin, Yüksek Ortaçağın iman çağının en etkili
tanıklığını oluşturması. Bu dersin bir lisans dersi olarak
alınabilmesi konusunda, bkz HART 433.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 550 Caravaggio |
3 SU Kredi |
Caravaggio, tüm zamanların en önemli ve aynı zamanda en
çok tartışılan sanatçılarından biriydi. Nicolas Poussin,
Caravaggio'nun dünyaya resim sanatını yok etmek için
geldiğini söylemişti. Sanatçı, katil, maceraperest...
Caravaggio hayatında olduğu gibi sanatında da
saldırgan ve provokatifti. Onun, azizleri Roma'nın
kirli sokaklarında ve köhne tavernalarında canlandıran
sarhoşları ve haydutları sanat dünyasını temelinden sarstı.
Rönesans'tan beri kutsal kabul edilen kuralları ve
Klasisizm'i küçümseyen Caravaggio sanatını doğal gözleme
dayandırıyordu. Bu derste Caravaggio’nun sanatını ve
altında yatanları anlamak için üslup, içerik ve hamilik
meseleleri mercek altına alınıyor. Caravaggio’nun
inceliği ve güzelliği reddedişi kilisenin aşırılıklarına
bir tepki miydi? Sıkışıp kalmış Roma kilisesinin yoksul
ve yoksun kesimlere seslenişi miydi?
Yoksa sadece kendi adına radikal bir avangart söylem
miydi?
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Güz 2021-2022 |
Caravaggio |
3 |
Bahar 2019-2020 |
Caravaggio |
3 |
Güz 2018-2019 |
Caravaggio |
3 |
Bahar 2016-2017 |
Caravaggio |
3 |
Bahar 2013-2014 |
Caravaggio |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 580 Bauhaus |
3 SU Kredi |
İki dünya savaşı arasındaki dönemde öyle sıradışı bir an
geldi ki yaratıcılık toplumsal bağlardan sıyrıldı,
teknolojik ve toplumsal alanlarda meydana gelen devrim
niteliğindeki değişimler sanat alanında girişilen cesur
deneylerde yankı buldu. Bu girişimlerin başını Bauhaus
çekti. Bauhaus sanatı, mimariyi ve tasarımı
tarihsel bağlardan ve ulusal sınırlardan kurtaran
bir uslupla bir araya getiren bir ekol ve akımdı. Bauhaus
yeni bir çağın gerçekten uluslararası sanatıydı. Bu
derste Bauhaus’un gelişimindeki belli başlı anlar
Avrupa’nın dünya savaşları arasındaki kültürel ve
entelektüel manzarası ile birlikte incelenerek daha
geniş kapsamlı modernizm bağlamında irdelenmektedir.
William Morris ve Sanatlar ve Zanaatkarlar akımı
ve Art Noeveau ile başlayarak Konstrüktivizm, Kübizm,
Stijl, Yeni Nesnellik, Süprematizm ve Fütürizm
gibi önemli akımlar ile devam ederek modernizmin
kökenlerinin sorgulandığı derste çeşitli sanat, mimari
ve tasarım akımları ele alınmaktadır.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Güz 2021-2022 |
Bauhaus |
3 |
Bahar 2019-2020 |
Bauhaus |
3 |
Bahar 2018-2019 |
Bauhaus |
3 |
Güz 2017-2018 |
Bauhaus |
3 |
Bahar 2014-2015 |
Bauhaus |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 633 Osmanlı ve Safevi Minyatür Sanatında Sözelden Görsele Aktarılan İmgeler |
3 SU Kredi |
Osmanlı ve Safevi Dönemi Resim sanatı hakkında genel
bilgi veren bu derste, tarihi-edebi metinleri
görsele dönüştüren nakkaşlar, kitap sanatındaki resim
dili, konuları yorumlama biçimi, dolayısıyla bu alandaki
zengin resim örnekleri tanıtılarak, yapılan bilimsel
çalışmalardan okumalar yapmak hedeflenmektedir.
Bu ders kapsamında İslam-İran edebiyatının popüler
konuları hakkında Osmanlı saray nakkaşhanesinde Osmanlı
sanatçıları tarafından üretilen bazı minyatürlü
eserler ayrıntılı olarak incelenecektir.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 635 Osmanlı ve Safevi Sanat Tarihi |
3 SU Kredi |
Bu derste 16. ve 17. yüzyıllarda Osmanlı İmparatorluğu
ile onun doğu komşusu ve rakibi İran
Safevi İmparatorluğu'nun sanat ve mimarlık tarihi hakkında
genel bilgi vermek amaçlanmaktadır. Her iki imparatorluğun
mimarlık, resim, ve diğer sanat alanlarında üretilen
ayırtedici simgeleri kendi topraklarında kullanma
biçimleri irdelenecektir. Her iki hanedanın baş eserleri
(ve bazı daha az bilinen sanatsal üretimleri), politik,
kültürel, stilistik bağlamlarda incelenecektir. Ortak
tema olarak sanatın iktidara hizmet etmesi ve bu
paradigmanın Osmanlı ve Safevi sanat tarihi çalışmalarında
oynadığı rol araştırılacaktır.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|
HART 644 Ulus İmgelemleri |
3 SU Kredi |
Bu ders görsel sanatların ve mimarinin milliyetçi
ideolojiler dahilinde üstlendiği rolü ele
almaktadır. Dersin ilk bölümü görsel betimleme,
üslup, ikonografi ve sembolizm konularına bir
giriş niteliğindedir. Antik Roma, Napolyon dönemi Avrupası,
Sovyetler Birliği ve Nazi Almanyası üzerinden
incelenecek örnekler ile karşılaştırmalı bir çalışma
yapılacaktır. Dersin temeli bir ulusun kökeninin
ya da kültürel bağlarının temsilcisi olarak algılanan
resmi mimaride, kamusal anıtlarda ve
dekoratif sanatlarda görülen temalara, söylemlere
ve estetik sistemlere odaklanmaktadır:
bunlar yeniden canlandırılan üsluplardan başlayarak
(Gotik'den Rönesans'a, Bizans'tan Osmanlı'ya)
tarihten, efsanelerden ve folklorden beslenen temalara
ve biçemlere kadar geniş bir yelpazeyi kapsar. İşlenecek
konular Orta Avrupa ve Balkanlar'dan
vaka örnekleri üzerinde yoğunlaşmakla beraber İngiltere,
Almanya, Fransa, Rusya ve Türkiye'de görsel
sanatlar ve mimari alanında izlenen gelişmelerden
de söz edilecektir.
|
Acilan Donemler |
Ders Ismi |
SU Kredi |
Güz 2010-2011 |
Ulus İmgelemleri |
3 |
Güz 2007-2008 |
Ulus İmgelemleri |
3 |
|
Onkosul: __ |
Yankosul: __ |
ECTS Kredi: 10 ECTS (10 ECTS for students admitted before 2013-14 Academic Year) |
Genel Kosullar : |
|
|